יום שבת, 10 באוגוסט 2013

השפה הסודית של היהלום


סמלים הם דרך עקיפה לספר סיפור שלם. כשגבר מעניק לאהובתו טבעת יהלום, הוא משוחרר מן הצורך להסביר לה במילים עד כמה היא חשובה לו ובאיזו מידה הוא חש מחוייב כלפיה, משום שהטבעת עושה עבורו את העבודה בדייקנות.

יהלום

הסיפור המלא
כשגבר עונד לאישה טבעת יהלום על האצבע, הוא מבצע סימון טריטוריה מודרני ובעצם מכריז: האישה הזו אינה פנויה לקשר אחר.
כשאישה עונדת את הטבעת שהוענקה לה על אצבעה, היא בעצם אומרת: יש גבר בחיי שאוהב אותי, מערכת היחסים בינינו היא רצינית ומחייבת, ואנחנו אף עומדים להנשא בקרוב.

בסיטואציה שבה הגבר עדיין מתלבט בנוגע להצעת הנישואין, והאישה מצביעה על טבעת יהלומים שראתה בחלון ראווה או באתר אינטרנט ומשתפת את בן זוגה בממצא, היא מנסה לומר: כל החברות שלי כבר נשואות, השעון מתקתק, אם לא לי תציע נישואין בקרוב אאלץ לשקול מחדש את יחסינו.

אפשר לומר, שהערך האמיתי של היהלום הוא המטען הרגשי והסמליות שהוא מייצג.

הסמל האולטימטיבי של הזוגיות
ישנן מספר סיבות למטען הרגשי והסמלי שטבעת יהלום נושאת עמה. הראשונה שבהם היא היות היהלום אבן נדירה שכרייתה כרוכה בקושי רב, כך שהמאמץ להשיגו משליך על המאמץ שהשקיע הגבר בהשגת אהובתו.
בנוסף, היהלום הוא אחד החומרים החזקים ביותר בטבע, ושיבוצו בתוך טבעת היא תמצית סיפור האהבה כפי שאנו שואפים אליו: בלתי שביר.

יהלום נכרה כחומר גלם מן האדמה, ומקבל את הברק המפורסם שלו על ידי ליטוש. כאשר הוא משובץ בטבעת הוא מייצג את החיבור בין שני אלמנטים שונים, היוצרים ביחד גוף שלם.

רבים משווים זוגיות טובה ליהלום, שהשנים מלטשות אותה והופכות אותה לישות נוצצת. על כן, כשגבר מעניק לאישה טבעת יהלום, הטעם שלה בעיצוב של תכשיטים אינו מהווה שיקול ברוב הפעמים, משום שהעיקר הוא האמירה המסתתרת מאחורי הטבעת, ובאמירה זו קשה מאוד לפספס.